Der findes enormt mange måder at skabe synlighed på online. Disse kan meget groft deles op i to kategorier, nemlig de betalte og de ikke betalte.
De populære betalte annonceringsformer tæller typisk Google AdWords og annoncering på Facebook, LinkedIn, Instagram etc.
Når man taler om ikke betalt synlighed online, refereres der ofte til søgemaskineoptimering (SEO), der handler om at optimere sine sider, så man til sidst ligger nummer 1 på de udvalgte søgetermer. Når man højt i Googles søgemaskine, er det typisk den bedste form for synlighed, man kan ønske sig. Vi har nemlig som forbrugere en stor tiltro til, at Google forsyner os med de bedste resultater, hvorfor vi tildeler de højtrangerende resultater ekstra troværdighed. De må jo trods alt være de bedste.
Når vi tildeler disse resultater større tiltro, klikker videre til den pågældende hjemmeside og ofte køber, bliver de her pladser bogstaveligt talt guld værd. Af samme årsag betaler forretninger mange penge for at blive rangeret højt i Google, ligesom mindre og mellemstore virksomheder også arbejder ihærdigt på at få en bid af Google-kagen qua høje placeringer.
Er man ansvarlig for søgemaskineoptimeringen hos en virksomhed, der selv varetager opgaven med at skabe SEO resultater, vil man helt sikkert have hørt, at SEO tekster er en vigtig del af det at optimere. For selvom der er mere end 200 forskellige faktorer, der er udslagsgivende for succes med SEO, så er teksten et af de områder, hvor mange af faktorerne optræder.
I gamle dage betød det, at mange fik fortalt (og desværre hører samme tomme ord i dag), at en god SEO tekst har mange keywords / nøgleord i sig, som man skal gentage mange gange for at rangere højt. Derved blev begrebet SEO tekster ensbetydende med ubetydelige tekster, der gentog et nøgleord gang på gang: altså en mekanisk remse.
Det er sandt, at et nøgleord skal inkluderes i din tekst, men blot for at tegne et bredere billede af dit emne. Dertil bør relaterede begreber naturligvis også indgå, ligesom teksten skal give mere mening for din bruger end for søgemaskinen.
Sørg dog gerne for, at dit primære søgeord indgår i:
- Title tag (hold teksten til omkring 65 ord)
- Overskrift (H1)
- I selve brødteksten (brug det naturlig og hold det til 1 gang pr. 100 ord)
- Deloverskrifter ((H2 – H6) brug også gerne variationer af nøgleordet heri))
- Billedets titel og alt tekst
- I din URL-adresse
Når dit søgeord er inkluderet disse steder, bør du slippe alle tanker om, hvorvidt din SEO tekst nu er god nok til Google. Sandheden er, at Google blot skal forsynes med tilstrækkelig viden til at kunne forstå relationen mellem din tekst og et bestemt ord eller en bestem frase. Det er nemlig brugeren, du skal give den store opmærksomhed.
Teksten bliver alt andet lige bedre, hvis du allerede har kendskab og interesse i området, så du kan formidle interessant viden eller skriftligt underholde din læser. Faktisk er det ganske essentielt, for Google overvåger, hvor længe din læser bliver på din side. Opholder han sig derinde længe, sender det signaler om, at dit indhold er relevant i forhold til brugerens indtastede søgning, ligesom dit indhold er prisværdigt, eftersom brugeren opholder sig længe på din side.
Derfor handler det om at skrive tekster, der fanger brugeren, men naturligvis også fortæller søgemaskinen om tekstens emne og relevans i forhold til bestemte ord. Og det er den simple hemmelighed bag gode SEO tekster.
Leave a Reply